نتایج مثبت جراحی بای پس در بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2

4 نوامبر 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی شدید که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، می‌توانند زندگی طولانی‌تری داشته و همچنین بیماری دیابت آنها به مدت 5 سال پس از عمل بهبود می یابد.

تحقیقات جدید سیستم سلامت Geisingerدر آمریکا نشان داد که در افراد چاقی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، خطر مرگ به دلیل چاقی و سایر بیماریها تا 48 درصد در طول ده سال در مقایسه با افرادی که این جراحی بر روی آنها انجام نشده است، کاهش می‌یابد. قندخون بیش از 60 درصد از بیمارانی که قبل از جراحی به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، تا حدود پنج سال پس از جراحی در حد طبیعی باقی می ماند.

دکتر Michelle R.Lentمحقق این موسسه می‌گوید: فواید دراز مدت بقاء در بیماران مسن‌تر و بیماران مبتلا به دیابت احتمالاً به دلیل بهبود متابولیک و سلامت قلبی عروقی آنها در دراز مدت در میان سایر عوامل خطر است، در حالیکه در این مطالعه مرگ و میر ناشی از یک علت خاص مورد ارزیابی قرار نگرفت، اما نتایج این تحقیق نشان دهنده‌ی بهبود چشمگیر بیماری دیابت و فشارخون بالا در میان بیماران بود.

در این مطالعه محققان سیستم سلامت Geisinger، حدود 2700 فرد را که تحت عمل جراحی بای پس در مرکز جراحی چاقی در فاصله‌ی سالهای 2004 تا 2014 قرار گرفته بودند، تحت نظارت قرار دادند. نرخ مرگ و میر بیماران در طی 2 سال اول پس از جراحی بهبود یافت و بیشترین بهبود در سال چهارم پس از جراحی مشاهده شد.

دکتر Lentافزود: در حالیکه جراحی چاقی فواید سلامت چشمگیری را برای اکثر بیماران به ارمغان می‌آورد، نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم اینست که در مطالعه‌ی ما بیشترین کاهش خطر مرگ و میر پس از جراحی بای پس در میان بالغین مسن مشاهده گردید. تا همین اواخر، انجام عمل جراحی چاقی برای افراد مسن با منعی نسبی مواجه بود زیرا مزایای آن تاکنون کمتر گزارش شده بود. یافته‌های ما به این تصور اشتباه پایان داد و از انجام جراحی چاق در بیماران مسن حمایت می کند.

احتمال ابتلا افراد چاق یا افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند به بیماریهای قلبی، دیابت، برخی از انواع سرطان، آرتریت، آپنه‌ی خواب، فشارخون بالا و سایر  بیماریها بیشتر است. مطالعات انجام شده بر روی اضافه وزن نشان داده است خطر مرگ زودرس در افرادی که دارای BMIبالاتر از 30 هستند، از افرادیکه  دارای وزن سلامت هستند، 50 تا 100 درصد بیشتر است.

دکتر Rosenthalمدیر جامعه‌ی جراحان متابولیک و چاقی و رئیس دپارتمان جراحی عمومی در کلینیک کلولند در فلوریدا، می‌گوید: چاقی و بیماریهای مرتبط با آن موجب افزایش مرگ و میر افراد می‌شود و این یافته‌ها تاییدی بر این واقعیت می باشد، خبر خوب اینست که می‌توان برای رفع این مشکل، اقداماتی انجام داد، اطلاعات دراز مدت گرد آوری شده در این مطالعه از بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته ‌اند، اثباتی بر این موضوع است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/gastric-bypass-achieves-greater-health-expectancy-in-obese-people-with-type-2-diabetes-93722392.html